Határtalanul - 2024

Letenyei Andrássy Gyula Általános Iskola, együtt a Becsehelyi Általános Iskolával

A Zrínyiek és névadónk gróf Andrássy Gyula nyomában

Utazás időpontja: 2024. május 21 - 24. (4 nap, 3 éj)

Pályázati azonosító: HAT-KP-1-2023/1-000284-VAL-ELS/001

1.nap Lendva: Kirándulásunk első állomása a Lendvai 1. sz. Általános Iskola volt. Először az iskola  igazgatónője ismertetőjét hallgattuk meg. Belelapozhattunk a tankönyvekbe, amelyek egyik felében magyarul, a másikban szlovén nyelven volt ugyanaz a tananyag. Összehasonlítottuk a magyar és a szlovén iskolarendszer működését, a két ország tantárgyait, óraszámait. Tanulóink ismereteket szereznek arról, hogyan őrzik magyar anyanyelvüket, kultúrájukat a határon túl élő fiatalok, megfigyelhették a nyelvjárásukat, azután megnézték az iskolát.

2. állomásunk ezen a napon a Bánffy Központ volt, előadást hallgattunk meg a szlovéniai magyarságról, információt kaptunk azokról a lehetőségekről, amelyeket kihasználva a szlovéniai magyarok találkozhatnak a központban.

Lendva a szlovéniai magyarság szellemi központja. Ismerkedtünk a 820 éves város magyar értékeivel: megnéztük a barokk Szent Katalin plébániatemplomot a Szent István szoborral és a Makovecz Imre által tervezett kultúrház épületét. Ezután a lendvai szőlőhegyre indultunk, ahol felkerestük a Szentháromság kápolnát, amelyet kívülről néztünk meg. Itt nyugszik Hadik Mihály természetes úton mumifikálódott holtteste. Előzetes feladat volt tanulóinknak a helyi mezőgazdasággal kapcsolatos ismeretek feldolgozása. Megtekintettük a Bánffy család tulajdonában levő várat. Lendva híres szülötte Zala György, aki a Hősök tere és az aradi Szabadság-szobor alkotója. Ezután a Banután levő mintagazdaságba látogattunk.  Elsőként tízezer spárgapalántát ültettek el az itt dolgozók, de  teljesen kész az új akvapóniás melegágy is, ahol a keringő vizet tilápia halak tisztítják és trágyázzák és a halak segítségével nevelik a speciális oszlopokon a salátát.  Az istálló felújítása a befejező fázisban van, már megérkeztek az első állatok is. Banuta után Battyánfalva várát tekintettük meg majd Muraszombatra utaztunk, a városban tett séta után Hodosra érkeztünk, ahol az első szállásunk volt, a tájra jellemző vacsora elfogyasztása után jót beszélgettünk.

2. nap Ptuj Szlovénia legrégebbi városa, a Dráva folyó partján terül el, felsétáltunk a várba, ahonnan megcsodáltuk a folyót és a belváros régi épületeit. A következő úticélunk Zágráb, Horvátország fővárosa volt: Városnéző sétánkat a vasútállomástól kezdtük. Megtekintettük az a  Zrínyi címereket. A Szent Márk téren található a horvát Szábor, vagyis az országgyűlés, amely a Szent Márk templomra néz, amelyen a Horvátország és Zágráb címerét Zsolnai cserépből rakták ki. A Jellasics téren áll a Jellasics lovas szobor. Innen nyílik a zágrábi piac, ahol különálló halpiac is található. Ezt kívülről néztük meg. Szabadprogram keretében sétáltak a tanulók, majd Rijekába, a szállásunkra indultunk.

3.nap Délelőtt Rijeka kikötőjét tekintettük meg majd a piacra mentünk, különleges halakat, kagylókat láthattunk a halpiacon. A piac megtekintése után Felkerestük Gróf Andrássy Gyula, iskolánk névadója, egykori miniszterelnök utolsó lakhelyét Voloskón, ahol megkoszorúztuk az emléktáblát és elénekeltük a magyar Himnuszt. Részt vettünk egy hajókiránduláson is a Kvarner-öbölben , a tengerről megcsodáltuk Abbázia (Opatia), Lovran gyönyörű villáit, amelyek nagy része a Kiegyezés után épült. A hajózás után  felmentünk Trsat (Tersatto) várához, amelyet a Frangepánok építettek a 16. században. 1577-ben Frangepán István birtokai a Zrínyiéké lettek, így a vár is. Megtekintettük a gyönyörűen felújított várat, ahonnan nagyszerű kilátás nyílt a hajdani magyar kikötővárosra. A Tersattoi Mária búcsújáró templomkápolnája, a magyar hadihajók emlékét őrzi, ahonnan az 500 lépcsőfokon ereszkedtünk le az óvárosba. Megismerkedtünk Fiume történelmi belvárosával, a korzón található Óratoronnyal, a kikötővel és annak magyar felirataival. A magyar időben épült a színház, és egyéb fontos épületek: a Kormányzói Palota, a Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság épülete, az Adria-palota és az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Rt. székháza. Ezeket kívülről néztük meg.

4.nap Látogatást tettünk a Trakoscani várban. amely a XVI.  század elején Corvin János majd Gyulay János birtokai közé tartozott. Ezután Lepoglava településre érkeztünk, amely a török időben a pálosok központja volt. A  barokk templom előterét nézhettük meg, ahonnan beláttunk a templom belsejébe, ahol Corvin János síremléke van, a Hunyadi családról felelevenítettük ismereteinket. Az  idegenvezetőnktől sok információt kaptunk a helyben készülő vert csipkéről. Utolsó állomásunk Csáktornya volt, a városban épp a végzős diákok felvonulását láthattuk majd a Zrínyiek várába mentünk.  A Zrínyiek alatt a város és a vár is nagyot fejlődött. A várat sokszög alakúra építették és olaszbástyákkal erősítették meg.  A  Zrínyiek uralma alatt a város és a vár is nagyot fejlődött. A reneszánsz várpalotában a Zrínyiek királyi pompa szerint éltek. A 4 nap emlékeit hazafelé a buszon még egyszer felelevenítettük.

Kapcsolódó galéria

Értékünk az ember
Okosan a pénzzel
Petőfi 200
Megvalósult a magyar kormány támogatásával